historik
Flöjten har en lång historia bakom sig. Den finns i många varianter världen över och har nog funnits i alla kulturer. Flöjten finns omnämnd i Gamla Testamentet (Bibeln) och finns avbildad på antika grekiska föremål.
Den dåtida flöjten såg mer ut som vår tids blockflöjt. Hur och när just tvärflöjten kom till vet man inte så exakt, eftersom instrumenten ständigt utvecklas. Men det finns bilder på tvärflöjter från 1200-talet. Traversen, d v s föregångaren till dagens tvärflöjt, var tämligen okänd i Europa när den kom hit under Bysantinsk tid (d v s 500 – 1000 e. Kr) och kom att kallas ”germansk flöjt” eftersom den först kom till Tyskland.
Den dåtida flöjten såg mer ut som vår tids blockflöjt. Hur och när just tvärflöjten kom till vet man inte så exakt, eftersom instrumenten ständigt utvecklas. Men det finns bilder på tvärflöjter från 1200-talet. Traversen, d v s föregångaren till dagens tvärflöjt, var tämligen okänd i Europa när den kom hit under Bysantinsk tid (d v s 500 – 1000 e. Kr) och kom att kallas ”germansk flöjt” eftersom den först kom till Tyskland.

Herdepojke spelar flöjt.
Målning av Sophie Gengembre Anderson, 1881
Målning av Sophie Gengembre Anderson, 1881
Under slutet av 1400-talet kom bruket av flöjt i militärmusik att ge flöjten ett uppsving. Det var schweizarna som spred bruket av flöjt, tillsammans med bl a trummor och säckpipor, i militärmusiken. De vann flera slag under 1476 och deras strategi att med musiken skapa formationer och signalera till militärerna spred sig till övriga Europa.
Under 1600-och 1700-talen var det franska hovet trendsättare i Europa och tack vare att flöjtmusiken var uppskattad där fick den ett fäste i musikvärlden. Vid denna tid framförde man oftast musik på olika storlekar av samma instrument.
Under 1600-och 1700-talen var det franska hovet trendsättare i Europa och tack vare att flöjtmusiken var uppskattad där fick den ett fäste i musikvärlden. Vid denna tid framförde man oftast musik på olika storlekar av samma instrument.

En man vid namn Marin Mersenne, gav 1637 ut en bok där en flöjt beskrivs med angivna mått. Den var 59,5 cm lång och hade 6 fingerhål. Det fanns alltså ännu inga klaffar på flöjten. Det fanns säkert stora variationer när det gällde flöjter men det ger en fingervisning om hur flöjten såg ut.
Vissa förbättringar gjordes på flöjten och bland annat satte man dit en klaff för att kunna ta tonen D#. Den första gången en tvärflöjt skrevs in i ett partitur var 1678 då Lully skrev in det i sin balett ”Le Triomphe de l’Amour”. Flöjten var inte särskilt populär i orkestersammanhang eftersom den var svår att intonera på. Detta berodde bland annat på de material man använde t ex buxbom och elfenben. Man ansåg att det var musikerns uppgift att få det att låta bra. Och på grund av flöjtens intonationssvårigheter hade blockflöjten varit av större intresse.

J.J. Quantz var anställd av den preussiska kronprinsen för att komponera musik och bygga flöjter. Anledningen till att han började bygga flöjter (1739) var att han tyckte det var så svårt att få tag i bra flöjter. Han skrev en lärobok som heter ”Versuch einer Anweisung die Flöte traversier zu spielen”. Han gjorde några förbättringar på flöjten:
- en justerbar stämningsdel genom att förlänga munstyckets tapp.
- satte stämkorken på en skruv så att man kunde justera stämningen där.
- skapade en klaff för att skilja på D# och Eb (sic.) som ledde till att många av de andra tonerna stämde mycket bättre.
- en justerbar stämningsdel genom att förlänga munstyckets tapp.
- satte stämkorken på en skruv så att man kunde justera stämningen där.
- skapade en klaff för att skilja på D# och Eb (sic.) som ledde till att många av de andra tonerna stämde mycket bättre.

Tidigare hade flöjtens lägsta ton varit D men på 1700-talet kom C till genom Georg Tromlitz. Han förändrade även mekanismen så att varje finger fick färre klaffar att hålla reda på.

Theobald Boehm (1794-1881) var den man som lade grunden till den moderna flöjten. Denne mångsidige man fokuserade först på att förbättra klaffarna och dess läge. Han förbättrade t ex den gamla franska metoden att sätta klaffarna på en axel mellan ett par stöd på flöjtkroppen (1832). Den andra stora förändringen var en cylindrisk borrning av flöjten. Den hade tidigare varit konformad. Boehm-flöjten kom som sagt var att bli cylindrisk men där munstycket smalnade av mot stämkorken (1847).
Den största förbättringen som gjorts efter Boehm är gjord av Buffet och bestod i att man började använda sig av s k nålfjädrar som var vridbara.
Nu när flöjten blivit så förbättrad behövdes en mer krävande musik och nu har tvärflöjten intagit de flesta musikstilar. Det tidigaste exemplet på inspelad jazz på flöjt är en kubansk flöjtist vid namn Alberto Socarras från 1927 (”Shoot’in the pistol”).
Nu när flöjten blivit så förbättrad behövdes en mer krävande musik och nu har tvärflöjten intagit de flesta musikstilar. Det tidigaste exemplet på inspelad jazz på flöjt är en kubansk flöjtist vid namn Alberto Socarras från 1927 (”Shoot’in the pistol”).